Blog single

Primal fitness nářadí – Kettlebell

Kettlebell, Kettl, Koule, Ušák, Konvička, Bulina, Girja, Ruský vynález proti slabosti. Opět nářadí s hodně názvy. Popravdě – asi dnes už neexistuje cvičenec, který by zrovna tuhle věc neznal alespoň od vidění, což je paráda. Ale proč s tím drtivá většina lidí neumí cvičit? A jak moc tě to může posunout, když se to naučíš?


Trocha historie

To si takhle mezi lety 1700 a 1800 ruští farmáři krátili čas na jarmarcích tím, že házeli závažíma na vyvažování plodin do dálky. Velice rychle se z toho vyvinul swing. Pak to začali praktikovat i v armádě. A pak se objevil mistr Tsatsouline – a celou řadou jeho publikací a seminářů procpal Kettl na západní polokouli.

Pak nastala smutná část každý věci, která se stane populární – chytil se toho mainstream. Začínají se objevovat plastové kettly, levné napodobeniny z čehokoli, jen ne poctivého železa, samozvaní odborníci a neschopní trenéři, kteří se snažili s klienty s Kettlem pracovat – ale maximálně tak pracovali na urvání ramen nebo zad.

Naštěstí se v poslední době tahle příšerná fáze začíná uklidňovat a Kettl si našel svoje místo v hard-stylové cvičenské komunitě. Už se všeobecně trénuje jen s poctivým železem – a kdo chce trochu dyzajnu, má celokov Kettl ve tvaru lebky nebo gorilí hlavy.

Jestli existuje nějaká budoucnost všeobecné tělesné zodpovědnosti, právě Kettl bude základním vybavením všech domácností. 


Proč to funguje?

Protože je to pořádnej kus litýho železa s madlem. A právě to madlo zvyšuje flexibilitu použití téměř do nekonečna. V rukou zkušenýho cvičence je Kettl vlastně kompletní posilovna v kostce. Totiž v kouli.

Zároveň fakt, že je to surová koule s jediným bodem tíhy – a můžeme s ním pracovat v jakékoliv tělesné rovině, umožňuje obrovskou unilaterálnost (anti-dysbalanční působení) a střídání cviků statických, dynamických i balistických. A právě balistické cviky jsou mnohdy u většiny lifterů málo prováděné.

Jeden příklad za všechny benefity Kettlu je cvik TGU. V průběhu cviku rameno rotuje je všech úhlech (doslova ve všech), kterých je schopno. Svaly trupu (břišní, hluboké zádové, boční i mezižeberní) neustále střídají zatížení statické stabilizace s dynamickým konáním. A v průběhu tohohle jednoho cviku zapojíš kompletně celé tělo. 

A takových cviků a jejich možných kombinací je mnohonásobně víc.


Jak zapadá do Primal Fitness?

Kettl a Primal Fitness jsou vlastně synonyma. 😀 Nejde si moc dobře představit těžké swingování bez Kettlu – kombinované swingy s Clubem nebo obouruční swingy s Macem jsou fajn, ale konstrukce pomůcky málo kdy umožní zkušenýmu cvičenci stoupnout nad 20 Kg. Pro pořádný výsledky by měl ale člověk swingovat klidně i s 30-60 Kg. A to jde jen s Kettlem.

Pak tu máme svatou trojici TGU + WindMill + Jefferson Curl – cviky, která si bez Kettlu nelze pořádně představit, ale měly by být v každém tréninkovém plánu člověka, co to myslí se zvedáním vážně.

No a pak je tu ještě tradiční lifting. Totiž – když máš k dispozici sadu Kettlů, nepotřebuješ k tomu ještě samostatnou sadu jednoruček, nebo sadu nízkých bradel, nebo sadu strongmanských kufrů atd. Všechno s tím dokážeš odjet (a ušetříš hodně místa). Takže to není jen na specializované cviky, ale i na ty klasické.

 

Prostě Kettl do každé rodiny!

POŠLI ZPRÁVU A KONTAKT NA SEBE

    Můžeš nám označit svůj FB profil a my ti napíšeme,
    nebo nám můžeš dát telefonní číslo.

    Abychom nerušili, vždy píšeme nejdříve SMS.

    POŠLI ZPRÁVU A KONTAKT NA SEBE

      Ahoj,
      v případě zájmu o spolupráci nemusíme komunikovat jenom
      mejlem, můžeme se domluvit i po telefonu / FB a spol.

      Pokud budeš chtít touto formou, prosím dej do zprávy kontakt :)