Blog single

Rozhovor: Marcela Rešlová – Jóga

Dneska opustíme klasický hard core zvedání a po rozhovoru se strong-manem, lifterem a crossfiťákem se dneska budeme věnovat něčemu z úplně jiné strany – józe.  Panuje o ní hodně polopravd a legend. Má mnoho různých druhů a variant. Jak se v tomhle vyznat? Pokecat si s někým pořádným v oboru – a proto jsme oslovili Marcelu Rešlovou.
Proč by měl každý dělat jógu?


Ahoj. Možná začni něčím o sobě a rozjedeme to 😀

Ahoj, jsem Marcela 😀. Jsem lektorka jógy a body-mind kouč. Mám terapeutický výcvik, takže se zaměřují na motivaci, psychickou pohodu či nepohodu a její „odraz“ na těle.

 

Jak bys úplnýmu neznalci definovala jógu?

Když to popíšu technicky, tak je to cvičení těla, cvičení koncentrace a řízená relaxace.

To se děje na hodině jógy. Pokud bychom ale šli dál, tak se můžeme bavit i o filosofii jógy a způsobu života. Používání jogínských technik a cvičení totiž může člověku změnit život, způsob myšlení a přivézt ho až k tomu svému individuálnímu osvícení, nebi, zjednodušeně ke šťastnému životu.

 

Co tělesná stránka? Třeba já mám jógu zafixovanou se zvětšováním pasivního rozsahu – nedokážu si pod tím představit velký svaly 😀

Jóga má dva principy a to je uvolňování a posilování. Chápu, že představa pasivního rozsahu může být snáze představitelná, ale jóga pracuje s vlastní vahou jako jiné typy cvičení. Např. Chaturanga dandasana je klik, na dynamických lekcích jógy, kdy se pozice střídají jedna za druhou. Během hodiny jich uděláte klidně 30 a zapotíte se.

 

Je tam třeba přenositelnost do jiných sportů? Vím,  že na jógu chodí třeba boxeři, když maj bolavý záda… Dá se nějak definovat tenhle přínos?

Ano, vím, že sportovci jógu využívají jako doplněk k pravidelnému tréninku, který může být jednostranný. Jóga vyrovnává dysbalance, může posilovat jednu část a jinou uvolňovat. A bolavá záda jsou dalším častým problémem, proč lidé vyhledají jógu. Jóga ty bolesti dokáže napravit, ale ještě lépe jim dokáže předcházet, proto pro sportovce je to i prevence úrazů či bolestí.

 

Co ty sporty, kde je třeba řešit hlavně aktivni rozsah? Třeba u MMA je dobrý mít rozsah jen do určitý chvile 😀

Teď si představuji baletku s velkým rozsahem věnující se MMA 😀 Nevím přesně, kde je v MMA ten bod. Pokud se bavíme o hypermobilitě, tak tam naopak jóga učí poznat na sobě tu zdravou hranici, kterou nelze překračovat. Mám zkušenost s dívkami, ženami, které hypermobilní jsou, ani to o sobě neví, a ty učím právě té sebekontrole při pohybu. Jestli to byl ten dotaz 🙂

 

Jop – doplňující otázka: Co třeba lifteři? Jseš trojbojař, potřebuješ stabilní ramena, pevnou páteř – nemůžeš tam zvětšovat rozsah, aby se to neprohejbalo pod váhou na druhou stranu. Ale potřebuješ protáhbout ztuhlý nohy 😀. Pomůže jóga, nebo prostě stačí strečink?

Troufám si říci, že jóga a strečink mohou mít v tomto případě stejný účinek. Jako profesionální sportovec bych ale zvolila jógu, protože než pouhý strečink má i benefit koncentrace a zklidňování mysli. Právě práce s psychikou a vědomou kontrolou sám sebe – hraje v závodech velkou roli.

 

Takže přidaná hodnota hlavně ve zklidnění se?

Zklidnění a práce sám se sebou, se svojí hlavou – myšlenkami.

 

Hele jak je složitý dostat do trenérský pozice v józe? Když to není jen o těle 😀 U MMA stačí, že umíš mlátit lidi – a už to můžeš učit 😀 U jógy to není tak snadný, co?

Myslím, že je to cesta jako cokoliv jiného. Začíná se lektorským kurzem jógy, a pak je potřeba získávat zkušenosti. Co vidím kolem sebe, tak lidé se o jógu začnou zajímat víc do hloubky, protože jim dělá dobře po fyzické a psychické stránce. Myslím, že všichni jógini pak zjistí, že je to všechno v hlavě. I ti, kteří mají na instagramu stojky na jedné ruce a nohy za hlavou pod takové fotky píší příběhy o síle mysli. Zkušeným lektorem se člověk stává. Já znám účinky pozic, vím jak poskládat lekci pro skupinu i pro konkrétní problém a můžu se zaměřit na člověka, jak to dělá, jak při tom dýchá a nemusím už přemýšlet nad tím, jakou pozici zařadit, co k tomu říct, atd.

Věřím, že jsou i trenéři MMA a trenéři 🙂, kteří se na začátku taky zaměří jen na to, jestli dát pravej hák nebo levej hák (odborníci odpusťte 🙂 ), ale když chceš trénovat dobře, tak jdeš hlouběji.

  • Tady dodám jen malou poznámku – Marcela tady už mluví o hluboké znalosti tématu do takové míry, že je schopna pracovat s klienty i mimo předem daný programing, a může s klienty na místě improvizovat podle nově daných potřeb. Chci tady zdůraznit že přesně to je ten bod, kdy se člověk stává skutečným trenérem – má dostatek znalostí k tomu, aby byl schopný reagovat okamžitě na místě, bez nutnosti příprav. Nikdy jsem ale neuvažoval nad tím, že tento bod není jen o práci s tělem – nýbrž i práci s klientovou osobností a spol. #NovýLevel…

 

Dostali sme se k dýchání a účinkům pozic. Četl sem něco o hormonální stimulaci a spol. Co teda jóga umí?

Každá jóga je hormonální, působí na hormonální i nervový systém a její blahodárné účinky jsou dokázané. Dýchání zvyšuje kapacitu plic. Existují i různé druhy dechu – na zklidnění, na aktivaci, na ochlazení, pro astmatiky. Hlavně skrze dech si jde „měnit náladu“. Říct si: „teď mi bude fajn“ a naráz to změnit, umí mistři svého oboru, ale stačí 3 minuty kontrolovaně dýchat a cítíte se jinak – tím si tu náladu změníte.

 

Je jóga spíš o denních rutinkách, nebo o tréninku 3x týdně jako zbytek sportu?

Záleží, k čemu ji člověk chce použít 🙂. Začátečníci většinou chodí několikrát týdně a podle potřeby si program upravují. Když chtějí hubnout a posilovat, přidávají na intenzitě. Kdo dělá jógu kvůli protažení, zklidnění – volí jiný styl a jinou intenzitu. Někdo to vezme jako čištění zubů a pravidelně se tomu věnuje každý den. Což nese s sebou ty výhody rutiny, rituálu, disciplíny, udržení fyzického a psychického zdraví.

 

Kolik je teda typu jógy, hele? 😀

Hodně 😀. Mezi 10 a 15. Teď jsem o tom psala článek – o základním rozdělení jógy (článek zde). Základní rozdělení je mezi dynamické styly jógy (ashtanga vinyasa, power) a klidné (hatha jóga). Třeba Gravid jóga je jóga bez pozic nevhodných pro těhotné. A o marketingu – Beer yoga mi připadá úplně mimo … 😀

 

😀 Okej. Podle daných definic – je vlastně jóga sport? Nezní mi  to jako aktivita soutěžního charakteru 😀.

Řekla bych, že není. Je to spíš disciplína, obor a již zmíněný životní styl. Soutěže se dělají jen v jednom stylu: Bikram józe – a vypadá to jako taková jógová gymnastika – dostat se precizně do pozice a vydržet v ní. Podle mě nejde v józe soutěžit mezi lidmi, ale maximálně soutěžit se svým včerejším já. A dále nesmí být opomenut dech, který je při cvičení nejdůležitější.

 

Tak proc jógu nedělají všichni? 😀

No, to mi řekni 🙂.

 

😀 Jak bys popsala jógu v pěti cvicích?

Zvolila bych: Pozdrav slunci, což je 7 cviků, ale ucelená sestava a jedna z typických „rozcviček“ pro zahřátí a rozhýbání.

 

Něco závěrem?

Dělejte jógu 😀.

 

No – k tomu už asi není co dodat 😀. Díky za křižáček a určitě se stavim protáhnout. 😀

POŠLI ZPRÁVU A KONTAKT NA SEBE

    Můžeš nám označit svůj FB profil a my ti napíšeme,
    nebo nám můžeš dát telefonní číslo.

    Abychom nerušili, vždy píšeme nejdříve SMS.

    POŠLI ZPRÁVU A KONTAKT NA SEBE

      Ahoj,
      v případě zájmu o spolupráci nemusíme komunikovat jenom
      mejlem, můžeme se domluvit i po telefonu / FB a spol.

      Pokud budeš chtít touto formou, prosím dej do zprávy kontakt :)