15. 7. 2020

Primal Fitness nářadí - Tire (Pneu)

Jseš dost fit na Tire Flip?! Další skvělý nářadí na plnohodnotnej trénink s obrovským množstvím variant cviků - tadá, Pneuatika. Není to nic, co by člověk už tisíckrát neviděl, ale kdo z vás si s tím zkusil pořádně zapotit? A proč to tak kope?



TROCHA HISTORIE

Pneumatika je dost spojená se Strongmanstvím. Kořeny tohohle siláckého odvětví můžeme najít už kolem roku 1800 - hlavně v cirkusových představeních. Demonstrování fyzické síly začínalo zvedáním různých závaží, trháním řetězů, ohýbáním podkov a podobně.

Od pobavení diváků se velice rychle dostáváme k vzájemnému soupeření siláků.  Samozřejmě se musí pomůcky navážit a kontrolovat, aby to mělo parametry sportu.

Ale až v roce 1977 se dostáváme k pořádání Strongmanských soutěží tak, jak je známe teď. Mimochodem první organizátoři byli Skoti - David Webster a Douglas Edmunds. (Dost nám to navazuje na Highland Games - tradiční skotský silácký a kulturní setkání.)

Původní myšlenkou bylo porovnat kteří siláci - vzpěrači, trojbojaři, kulturisté - jsou na tom silově nejlépe. (Něco jako pořádání prvních MMA zápasů, kdy se v kleci sešli představitelé různých bojových umění). Bylo potřeba najít nějaké nové disciplíny a nové pomůcky.

No a vedle atlasových kamenů, klád a podobně - zde máme i moderní disciplíny - tahání kamionu, mrtvý tahy na konstrukci s autem, nebo právě hlavní bod dnešního článku - pneumatiku.


 

PROČ TO FUNGUJE?

Protože je to setsakramentsky komplexní. Proč jinak.  Pneumatika je základ jakýhokoli Raw Intense silového tréninku. Základním cvikem je samozřejmě Flip (přetočení pneumatiky), ale těch možností využití je samozřejmě víc.

Jde o to, jaká pneumatika to je. Je rozdíl, mezi pneu od traktoru, pneu od tahače a pneu od náklaďáku z lomu. Všechno je pak kombinace vzorku pneu + váhy pneu + technické zdatnosti cvičence. Je rozdíl v tom, otočit celkem úzkou pneumatiku od traktoru se šípovým vzorem - a tlustou pneumatiku tahače téměř bez vzorku, ale širokou od zápěstí k rameni.

Tak jako tak, Flip je jeden pohyb, který zapojuje tělo stejně, jako kdybys s činkou v jeden čas udělal Mrtvý tah + Clean & Press + Tlak.

Pneumatika tě donutí vygenerovat z celýho těla maximální celkovou sílu - a přesunout jí do pohybu pneu. Pokud bys z toho udělal tři pohyby (zvednout - narovnat - přetočit), tak to nepřetočíš. Technika, motorická inteligence, hrubá síla. Tohle ti moc pomůcek v silových sportech obecně prostě neposkytne.

Můj názor? Plnohodnotný silový trénink bez Pneu nelze udělat.


 

JAK ZAPADÁ DO PRIMAL FITNESS?

Pořídil jsem dvě pneumatiky. Jednu větší, taktor s větším vzorkem; jednu menší, kamion, malej vzorek. Vzniklo z toho vlastně i vtipný video - tady je. A do 14ti dní jsme to začali zapojovat na skupinových lekcích.

Těch možností je randál. Kromě Flipu s tím lze dělat Farmářskou chůzi, Mrtvoly, tlačit i tahat jako CrossFit sáně, zkoušeli jsme s tím Military Pressy, přehazovali jsme to přes rameno - dá se do toho i mlátit Macem a tak dál. Jednou malou investicí člověk v pneumatice získá vlastně celou tělocvičnu.

Pneumatika je závaží kompletně kolem dokola těla. Můžeš si stoupnout doprostřed. Když se nad tím trochu zamyslíš, dojde ti, jak neuvěřitelný to je. Jakýkoliv cviky s činkou, kladkou, kettlem, čímkoli - máš buďto před tělem, vedle těla, nebo za tělem. Těžiště závaží (pomůcky) je mimo osu tvého těžiště. U pneumatiky ne.

Zároveň je pneu jedna velká kapsa. Máš to moc lehký? Tak do toho dáš, co máš po ruce. Kotouče, Cluby, jinýho člověka. Pokud s tím nepojedeš zrovna Flipy, aby se ti to vysypalo, můžeš tak progresovat většinu cviků, co s tím můžeš dělat.

Závěrem? Jestli máš oblíbenej gym a nemají tam Pneu, popros si o ní - a s touhle Punkovou Láskou dosáhni nových silových sfér. Prostě na ní sáhneš a v tu chvíli jí miluješ.

 

Autor článku:
Medvěd
Dlouholetý nadšenec do bojových a silových sportů, student pohybu a lidského těla, bakalář v oboru Sportovně Kondiční Specialista, trenér, sportovní bloger a autor několika studií, zakladatel BL a BS. Mezi autorovo zaměření patří především ProMMA trénink; Náprava funkčních dysbalancí z provozování PWL a MMA; Silově-Kondiční (Hybridní) trénink; a Motorická inteligence.

Hrdinský Sport a.k.a. آییهلوانی و زورخانه‌ای

Číst více

Zpověď velký holky 3.: Holka od činek

Číst více

Siláci historie – 06 – Edward Aston

Číst více

Siláci historie – 05 – Charles Atlas

Číst více

Proč jít ven zvedat šutry?

Číst více

Siláci historie – 04 – Siegmund Klein

Číst více

Siláci Historie - 03 - Arthur Saxon

Číst více

Siláci Historie - 02 - Georg Hackenschmidt

Číst více

Zvětšit Bench! 5+1 tipů

Číst více

FURIBO - ani Mace, ani Club, přesto sexy

Číst více
OSOBNÍ TRÉNINKY PRIMAL FITNESS
Efektivní, zdravé a praktické tréninky se zkušenými trenéry ve vlastní posilovně
CHCI NA PRVNÍ TRÉNINK
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram