Blog single

Primal fitness nářadí – Koule

Koule, Vrhačka, Dělovka… a to je asi tak všechno – nemá moc alternativních názvů. Je to velkej kus solidního železa – a je to kulatý. Proč i ti největší borci necvičí víc jak s 8 kilovýma koulema? A proč i přesto na ně ti největší borci nedají dopustit? A co to přinese tobě?


 

Trocha historie

Už od počátků v jeskyních to bylo o tom, že kdo zvedne větší šutr je větší zabiják. Když jsme po sobě začali házet kamením, bylo to pak o tom, kdo hodí větším šutrem a trefí se, je větší zabiják. Postupně jsme začali zjišťovat, že kameny s pravidelným tvarem se trefují víc, jak ty nepravidelné. Přes praky se dostáváme k dělům.

(Vynechávám tady trochu složitější část o východním používání kulatých kamenů při tréninku kung-fu.)

A právě děla po čase začala střílet nikoli už opracované kameny, ale lité železné koule. Jsme v době profesionálních armád, výcvikového drilu, generálů s nesmrtelnými jmény a především – jsme v době prvních branných cvičení! Protože svalnatej voják je vítězící voják.

Když se nějaký nižší důstojník rozhlédl po kasárnách a hledal s čím by mužstvo trochu potrápil, logicky mu padlo očko na koule. A jsme tu.

Asi sto let armády mnoha mocností makají s věcmi denního využití – koule postupně nahrazují patrony a na přelomu druhé světové války se i na bojištích objevují klasické cvičební pomůcky. A koule ustupují až do cca roku 2000, kdy je začínáme opět postupně objevovat i mimo těžko-atletické kruhy.

A pak nastupuje Primal Fitness a koule se opět dostávají do popředí.


 

Proč to funguje?

Protože se to fákt blbě drží 😀 Pokud vyměníme vroubkovanou osu o průměru 2,5 cm za kouli o průměru 5-15 cm, nejenom že novým, netradičním způsobem zatížíme veškeré úchopové a stiskové svaly ruky, ale nová mechanika cviků zapojí i nové svaly, případně standardní svaly novým způsobem, což pomáhá omezit stagnaci, předcházet dysbalancím atd.

Umístění zátěže je taky jiný. Zatímco u tradičních posilovacích pomůcek je vně ruky (po stranách, mimo přirozené geometrické prodloužení paže a kostí předloktí), koule přenášejí středové těžiště zvedané váhy mnohem blíže středu ruky. U množství cviků to napomáhá přirozenějším pohybovým vzorcům. A Následná nutnost stabilizace volné váhy koule ve stisku je pak jen příjemným zátěžovým bonusem.

Je-li tedy široký složitý úchop, lepší centralizace těžiště pomůcky v ruce, mnohonásobně větší nutnost stabilizace volné váhy v průběhu cviku a nově vzniklá variabilita s většinou cviku s jednoručními činkami, poskytující cvikům lepší kinetické řetězení opisováním přirozenějších drah – je-li toto všechno přínosem vrhacích koulí, proč se s nimi už dávno necvičí ve velkém? Protože se blbě drží 😀 A přitom ti to každý trénink dělá oproti jednoručkám efektivnější!

I kdyby to dělalo 5% nadrámcové zátěže každý trénink, rychle se to nasčítá.

Věci se mají dělat efektivně – ne na efekt.


 

Jak zapadá do Primal Fitness?

Co je základním prvkem mrtvého tahu? Úchop. Co je základním prvkem většího množství shybů? Úchop. Co je základním prvkem uspávačky na čelist? Pevný zápěstí, jasně – to je převlečenej úchop.

Nemůžeš swingovat s Clubem, Macem, ani pořádně s Kettlem, pokud na to nemáš zápěstí. Nemůžeš zároveň jet silovou mobilitu (jako například Sluníčka nebo Egypťany s vahou) s jednoručkou nebo kotoučem, aniž by ti to nenarušilo pohybový vzorec (omezilo rozsah strečinku).

Koule v PF nebude nikdy ten hard-train-maker – ale vždycky bude nepostradatelnou rehab / prehab pomůckou do každé domácnosti a každého tréninku.

A pak je tu ještě ten úchop.

POŠLI ZPRÁVU A KONTAKT NA SEBE

    Můžeš nám označit svůj FB profil a my ti napíšeme,
    nebo nám můžeš dát telefonní číslo.

    Abychom nerušili, vždy píšeme nejdříve SMS.

    POŠLI ZPRÁVU A KONTAKT NA SEBE

      Ahoj,
      v případě zájmu o spolupráci nemusíme komunikovat jenom
      mejlem, můžeme se domluvit i po telefonu / FB a spol.

      Pokud budeš chtít touto formou, prosím dej do zprávy kontakt :)